Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządu, bo już nie będziesz mógł być rządcą.

18 WRZEŚNIA 2016
Niedziela
XXV niedziela zwykła
Dzisiejsze czytania: Am 8,4-7; Ps 113,1-2.4-8; 1 Tm 2,1-8; 2 Kor 8,9; Łk 16,1-13

(Łk 16,1-13)
Jezus powiedział do swoich uczniów: Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał go do siebie i rzekł mu: Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządu, bo już nie będziesz mógł być rządcą. Na to rządca rzekł sam do siebie: Co ja pocznę, skoro mój pan pozbawia mię zarządu? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem, co uczynię, żeby mię ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę usunięty z zarządu. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: Ile jesteś winien mojemu panu? Ten odpowiedział: Sto beczek oliwy. On mu rzekł: Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt. Następnie pytał drugiego: A ty ile jesteś winien? Ten odrzekł: Sto korcy pszenicy. Mówi mu: Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. 
 Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy /wszystko/ się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzie niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, prawdziwe dobro kto wam powierzy? Jeśli w zarządzie cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, kto wam da wasze? żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i mamonie.

W przypowieści, którą opowiada Jezus, sługa oskarżony o trwonienie majątku rządcy, organizuje spisek wraz z dłużnikami pana. Poprzez tak zwaną "kreatywną księgowość" okrada swojego przełożonego. W ten sposób udaje mu zjednać sobie ludzi. Jako puentę opowieści słyszymy:  Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Czy zatem Jezus pochwala oszustwo? Nic bardziej mylnego. 
Jezus pokazuje kontrast w funkcjonowaniu "tego świata" i "królestwa bożego". 
Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światłości.
Z tego zdania wynika, że "synowie światłości" nie znają zasad funkcjonowania świata, w którym główną rolę gra źle rozumiany spryt, cwaniactwo, kombinowanie, układy i układziki. 

Jezus zatem wzywa każdego z nas, byśmy doskonalili się w sprycie, by nie dać się oszukać. Chrześcijanin nie może być ofiarą losu, którą wykorzystują różnego rodzaju "nieuczciwi rządcy". Mamy rozumieć mechanizmy, jakimi rządzi się świat, ale jednocześnie nie możemy stać się trybikiem tej maszyny. To trudne zadanie, ale nikt nie obiecał nam, że będzie łatwo. 

 Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy /wszystko/ się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. W tych słowach z kolei jest zachęta do korzystania z dóbr tego świata, ale również do naszego kapitału wewnętrznego (czyli naszych zdolności, talentów itp.) Mamy pozyskiwać sobie przyjaciół, bo nikomu nie jest dobrze być samotnym. Oczywiście nie chodzi o kupowanie sobie przyjaźni, ale roztropne gospodarowanie tym, co mamy, by służyć innym, a nie gromadzić skarbów (duchowych i materialnych) wyłącznie dla siebie. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wielbi dusza moja Pana, i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.

Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie.

Nie przyszedłem przynieść pokoju, ale miecz.