Przejdź do głównej zawartości

Złodziej przychodzi tylko po to, aby kraść, zabijać i niszczyć. Ja przyszedłem po to, aby /owce/ miały życie i miały je w obfitości.

IV Niedziela Wielkanocna

Dzisiejsze czytania: Dz 2,14a.36-41; Ps 23,1-6; 1 P 2,20b-25; J 10,14; J 10,1-10

(J 10,1-10)
Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto nie wchodzi do owczarni przez bramę, ale wdziera się inną drogą, ten jest złodziejem i rozbójnikiem. Kto jednak wchodzi przez bramę, jest pasterzem owiec. Temu otwiera odźwierny, a owce słuchają jego głosu; woła on swoje owce po imieniu i wyprowadza je. A kiedy wszystkie wyprowadzi, staje na ich czele, a owce postępują za nim, ponieważ głos jego znają. Natomiast za obcym nie pójdą, lecz będą uciekać od niego, bo nie znają głosu obcych. Tę przypowieść opowiedział im Jezus, lecz oni nie pojęli znaczenia tego, co im mówił. Powtórnie więc powiedział do nich Jezus: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Ja jestem bramą owiec. Wszyscy, którzy przyszli przede Mną, są złodziejami i rozbójnikami, a nie posłuchały ich owce. Ja jestem bramą. Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony - wejdzie i wyjdzie, i znajdzie paszę. Złodziej przychodzi tylko po to, aby kraść, zabijać i niszczyć. Ja przyszedłem po to, aby /owce/ miały życie i miały je w obfitości.

Dzisiaj wsłuchujemy się w fragment z Ewangelii wg. św. Jana. W Kościele nazywana jest "niedzielą dobrego pasterza". Jezus mówi dziś: Kto nie wchodzi do owczarni przez bramę, ale wdziera się inną drogą, ten jest złodziejem i rozbójnikiem. Kto jednak wchodzi przez bramę, jest pasterzem owiec.
Mamy zatem wyraźne rozróżnienie. Jest pasterz i jest rozbójnik/złodziej
Pierwsze co ich rozróżnia to fakt, że pasterzowi otwiera odźwierny, a owce słuchają jego głosu; woła on swoje owce po imieniu i wyprowadza je. A kiedy wszystkie wyprowadzi, staje na ich czele, a owce postępują za nim, ponieważ głos jego znają.
A jak jest z rozbójnikiem i złodziejem? Natomiast za obcym nie pójdą, lecz będą uciekać od niego, bo nie znają głosu obcych.

To proste rozróżnienie... przypowieść nie wymagająca wielkiego myślenia. Jednak słuchacze nie rozumieją jej. Nie wiedzą kto jest pasterzem a kto rozbójnikiem. Jezus doprecyzowuje pewne sprawy.
 Ja jestem bramą owiec. Wszyscy, którzy przyszli przede Mną, są złodziejami i rozbójnikami, a nie posłuchały ich owce. Ja jestem bramą. Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony - wejdzie i wyjdzie, i znajdzie paszę. Złodziej przychodzi tylko po to, aby kraść, zabijać i niszczyć. Ja przyszedłem po to, aby /owce/ miały życie i miały je w obfitości.

Rozłóżmy to na części pierwsze. Ja jestem bramą. Ciekawe określenie siebie. Było już Ja jestem drogą, prawdą i życiem. Ja jestem chlebem życia. Ja jestem krzewem winnym. Jezus wskazuje tutaj, że tylko przez Niego mamy pełnię zbawienia. Nie da się osiągnąć zbawienia na skróty, innymi drogami. Owce zawsze przechodzą przez bramę do owczarni. A jeżeli jakaś próbuje wchodzić skrótem przez chaszcze, zwykle źle to się dla niej kończy. Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony - wejdzie i wyjdzie, i znajdzie paszę. Mamy jasno powiedziane. Przeze Mnie będzie zbawiony. Nie własnymi siłami, nie własną mądrością, błyskotliwością czy nawet pobożnością. 

Wszyscy, którzy przyszli przede Mną, są złodziejami i rozbójnikami. To zdanie może brzmieć dwuznacznie. Ale chodzi o to (a przynajmniej ja tak to odczytuję), że przed Jezusem (ale także po Nim)
wielu było fałszywych proroków, głosicieli, mesjaszy. Zwodzili oni ludzi, wlewali w serca pokrętne nauki itp.
Dziś również różne ideologie próbują karmić ludzi hasłami nieskrępowanej wolności, równości we wszystkim dla wszystkich, tolerancji dla dewiacji itp. To właśnie są złodzieje i rozbójnicy. Oni chcą tylko jednego: chcą by nasza więź z Bogiem osłabła, a najlepiej została całkowicie zerwana. Oczywiście nikt tego wprost nie powie. Nikt nie powie, że chce byśmy zeszli na manowce, byśmy wpadli w przepaść. Przedstawia się jednak piękną alternatywę... głosząc jednocześnie, że Kościół ogranicza, ogłupia a wiara jest wyłącznie dla ciemnych mas, starych dewotek, ludzi słabych, chorych, upośledzonych. 

Jezus nie pozostawia złudzeń: Złodziej przychodzi tylko po to, aby kraść, zabijać i niszczyć. Ja przyszedłem po to, aby /owce/ miały życie i miały je w obfitości. To On może dać nam życie w obfitości.
Świat nie da nam tego nigdy. Tylko w Jezusie jest nasze zbawienie... I tylko w Nim pełnia szczęścia.
A jeśli pytasz: dlaczego moje życie nie jest życiem w obfitości, masz odpowiedź... trudną odpowiedź.
Być może: brutalną prawdę. Twoje życie nie jest życiem w obfitości, ponieważ zostałeś okradziony.
Ponieważ zostałaś okradziona. Okradziony, oszukana... Ktoś kiedyś powiedział Ci, że jest inna droga.
Tym kimś jest szatan, który począwszy od Raju ciągle kradnie, oszukuje, zabija i niszczy.
Może zadziałał przez znajomych, może przez kogoś z rodziny... A może przez pewne wzorce lansowane przez media, kulturę czy literaturę. Prędzej czy później konsekwencje każdy z nas zaczyna ponosić.
W mniejszym lub większym stopniu. Nie jestem wystarczająco mądry, przystojny, bogaty, silny.
Nie jestem wystarczająco piękna, inteligentna, nie mam dobrej pracy, nie stać mnie na drogie ciuchy.
Takie i inne myśli wpędzają w kompleksy, poczucie osamotnienia albo wpychają nas w to, by stawać się kimś innym niż jesteśmy. Zaczyna się wyścig szczurów, pracoholizm, zaburzenia odżywiania, depresje, uzależnienia od narkotyków, alkoholu czy nawet takich rzeczy jak solarium czy siłownia. To wszystko konsekwencje kłamstwa... oszustwa... które kiedyś usłyszało się w życiu.
To kłamstwo mogło dotknąć także naszego życia duchowego/religijnego. Ktoś mógł gdzieś, kiedyś usłyszeć w tej lub innej formie taką myśl. "Nie jesteś wystarczająco pobożny". "Musisz się bardziej starać, by osiągnąć zbawienie", by "zasłużyć na Bożą Miłość". I potem mamy pełne kościoły ludzi, którzy przychodzą "bo muszą". "bo wypada". "bo rodzice i dziadkowie chodzili". "bo co powiedzą sąsiedzi". Mamy ludzi, którzy popadli w legalizm. Swoje zbawienie uzależniają od ilości odklepanych paciorków. Tymczasem nasze zbawienie jest darmowym darem Boga. On chce dać nam życie w obfitości w 100% za darmo. Ale my przesiąknięci światowością, materializmem, podejściem do życia "nie ma nic za darmo" nie wierzymy w to.
Nasze serca zatruło kłamstwo Złego.

Ale jest ratunek... Tym ratunkiem jest Jezus Chrystus - Jedyny Zbawiciel i Pan.
Który przyszedł na świat po to, aby /owce/ miały życie i miały je w obfitości. 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Słyszeliście, że powiedziano: "Oko za oko i ząb za ząb!" A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu.

Poniedziałek Wspomnienie bł. Jolanty, zakonnicyDzisiejsze czytania: 2 Kor 6,1-10; Ps 98,1-4; Ps 119,105; Mt 5,38-42
(Mt 5,38-42) Jezus powiedział do swoich uczniów: Słyszeliście, że powiedziano: "Oko za oko i ząb za ząb!" A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi! Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz! Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące! Daj temu, kto cię prosi, i nie odwracaj się od tego, kto chce pożyczyć od ciebie.
Oko za oko i ząb za ząb...Często mówimy sobie, że to jednak była sprawiedliwa zasada.
Kodeks Hammurabiego powstał ok XVIII w. p.n.e. (Czyli blisko 4000 lat temu)
Jest to jeden z najstarszych zbiorów praw, jakie zostały spisane przez człowieka. Prawo to obowiązywało w Babilonie i częściowo zostało przejęte przez starożytny Izrael. Tak zwane prawo talionu zawierało się w przytoczonej przez Jezusa zasadzie: "Oko za oko, ząb za ząb&q…

Nikt nie przyszywa do starego ubrania jako łaty tego, co oderwie od nowego;

PiątekDzisiejsze czytania: 1 Kor 4,1-5; Ps 37,3-6.27-28ab.39-40; J 8,12; Łk 5,33-39
(Łk 5,33-39) Faryzeusze i uczeni w piśmie rzekli do Jezusa: Uczniowie Jana dużo poszczą i modły odprawiają, tak samo uczniowie faryzeuszów; Twoi zaś jedzą i piją. Jezus rzekł do nich: Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas kiedy zabiorą im pana młodego, i wtedy, w owe dni, będą pościli. Opowiedział im też przypowieść: Nikt nie przyszywa do starego ubrania jako łaty tego, co oderwie od nowego; w przeciwnym razie i nowe podrze, i łata z nowego nie nada się do starego. Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków; w przeciwnym razie młode wino rozerwie bukłaki i samo wycieknie, i bukłaki się zepsują. Lecz młode wino należy wlewać do nowych bukłaków. Kto się napił starego wina, nie chce potem młodego - mówi bowiem: Stare jest lepsze.
Sprawa postów była tematem spornym...uczniowie Jana pytali: dlaczego my i uczniowie faryzeuszów poszczą...a Two…

Usiłujcie wejść przez ciasne drzwi; gdyż wielu, powiadam wam, będzie chciało wejść, a nie będą mogli.

ŚrodaDzisiejsze czytania: Ef 6,1-9; Ps 145,10-14; 2 Tes 2,14; Łk 13,22-30
(Łk 13,22-30) Tak nauczając, szedł przez miasta i wsie i odbywał swą podróż do Jerozolimy. Raz ktoś Go zapytał: Panie, czy tylko nieliczni będą zbawieni? On rzekł do nich: Usiłujcie wejść przez ciasne drzwi; gdyż wielu, powiadam wam, będzie chciało wejść, a nie będą mogli. Skoro Pan domu wstanie i drzwi zamknie, wówczas stojąc na dworze, zaczniecie kołatać do drzwi i wołać: Panie, otwórz nam! lecz On wam odpowie: Nie wiem, skąd jesteście. Wtedy zaczniecie mówić: Przecież jadaliśmy i piliśmy z Tobą, i na ulicach naszych nauczałeś. Lecz On rzecze: Powiadam wam, nie wiem, skąd jesteście. Odstąpcie ode Mnie wszyscy dopuszczający się niesprawiedliwości! Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów, gdy ujrzycie Abrahama, Izaaka i Jakuba, i wszystkich proroków w królestwie Bożym, a siebie samych precz wyrzuconych. Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy…